QUÈ ÉS L’OBSERVATORI 2018-09-20T12:50:13+00:00

Història i contextualització de l’Observatori dels centres urbans de la Fundació Comerç Ciutadà

La Fundació Comerç ciutadà, fou constituïda l’any 2004 amb una clara vocació de coordinació i col·laboració entre els seus membres, treballant principalment en temes relacionats amb la gestió i la dinamització econòmica, social i cultural dels centres i les trames urbanes del país posant especial accent en l’estudi, la promoció i difusió de l’activitat econòmica i comercial.

Essent així, l’any 2014 i constatant la manca de dades, informació i coneixement sobre el comportament d’aquestes trames urbanes, varem iniciar un treball enfocat al comptatge dels fluxos de vianants a diferents carrers del centre urbà de les ciutats membres, adquirint, amb la col·laboració amb la Direcció General de Comerç, uns primers comptadors piroelèctrics a tal efecte.

Durant dos anys es van seguir adquirint més comptadors (fins un total de 19) per millorar el mostreig a la vegada que el 2016 es va incorporar a aquesta informació un cens comercial trimestral a peu de carrer, a les 8 ciutats, censant un total de 54.088 metres lineals de carrers i 4.152  locals comercials.

El patronat de la Fundació conscient del valor de les dades que es venien acumulant i el seu potencial, va decidir que calia impulsar un observatori permanent dels centres urbans, professionalitzant el treball i incorporant noves capes d’informació geogràfica (transport públic, equipaments, morfologia urbana, característiques físiques de les vies urbanes) a la vegada que sumant i implicant a més agents al projecte (Ajuntaments, Diputació, Generalitat).  És així, que el passat 31 de gener del 2017 es signa un conveni amb el Departament de Geografia de la UAB, amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona, per reforçar l’equip tècnic de la Fundació i poder durant l’any 2017 fixar la metodologia, compilar documentació geogràfica, estructurar dades de fluxos i censos amb l’objectiu de acabat l’any avaluar-ne  la viabilitat tècnica, econòmica i acadèmica de l’Observatori, presentar-ne les primeres dades i valorar la seva continuïtat i potencialitats.

Les dades de l’observatori mostren

observatori-comerc-ciutada-fluxos

FLUXOS DE VIANANTS

Els comptadors piroelèctrics monitorizen el volum de vianants dels centres urbans a les ciutats i permeten analitzar la afluència en les franges horaries.

observatori-comerc-ciutada-cens

CENSOS COMERCIALS

Cadascuna de les ciutats participants elaboran un estudi de la diversitat sectorial de l’activitat comercial en el seu centre urbà.

observatori-comerc-ciutada-dades

DADES SOCIOECONÒMIQUES

Analisis de l’espai públic de les ciutats participants en funció de l’atractiu urbà i les característiques de l’espai i el tipus de comerç/servei.

fundacio-comerc-observatori-estadistiques

L’activitat comercial és un factor explicatiu del flux de vianants, en el qual s’observen els canvis de la intensitat segons les franges horàries dels dies laborables i la rotació en festius o feiners.
Les condicions de l’espai públic monitoritzat es correlaciona amb el pas de vianants.
L’estructura comercial dels carrers monitoritzats mostren una especialització dels centres urbans.